Eigenlijk zou ik in november naar het theaterstuk ‘Geachte heer Bach’ van het muziektheater Assen gaan, maar toen kreeg ik een hartinfarct en kon ik niet.
En eigenlijk zou ik in maart weer meedoen aan de ‘Matthäus scratch’ in Roderwolde, maar die werd om onduidelijke redenen afgeblazen. Mi. (Dat zeggen onze kinderen als ze zichzelf zielig vinden).

Half februari vond ik een flyer van het Luthers Bach Ensemble >>>. Met de aankondiging van een uitvoering van de Matthäus in Assen op 6 maart. Die heb ik mezelf dus cadeau gedaan. Vriendin uit Peize wilde ook graag mee en zo zaten we vrijdagavond om 7 uur in de Jozefkerk in Assen. We waren mooi op tijd, dus we zagen ‘belangrijk-doenerige-vrouwen-van-ombestemde-leeftijd’ regelneverig heen en weer lopen. Het veroorzaakte menig binnenpretje bij vriendin en mij. Mensen kijken is zo’n onderhoudende bezigheid. In het juiste gezelschap kan ik daar enorm van genieten.
Maar nu de uitvoering: het was de mooiste die ik tot nu toe heb bijgewoond. Als het gekund had, had ik onmiddellijk een cd gekocht.
Met één van onze dominees heb ik een permanent meningsverschil over de altsolist. Volgens hem wordt die partij het mooist vertolkt door een counter-tenor, maar ik hoor liever een volle vrouwelijke alt “Erbarme dich” zingen.

Vrijdagavondzong Robert Kuizenga de altpartij. En het was ontroerend mooi. Dus ik heb me verzoend met de mannelijke Maria. Dit was geen piepende man maar echt een mooie alt.

Er was nog iets bijzonders bij deze uitvoering: het was een semi scenische uitvoering. Dit schrijven ze er zelf over.

In de scenische Matthäus vervullen het koor en (met name) de solisten van het LBE niet alleen een zangersrol, maar zijn zij ook acteurs. Het gaat niet zo ver dat het muziektheater wordt, de enscenering blijft sober. De muziek voert de boventoon, zodat het publiek vooral daarvan kan genieten. Er is echter wel sprake van het uitlichten van bepaalde personages, waarbij kleding en kleuren de karakters accentueren. Verder zingen de zangers ook nog uit het hoofd. Hierdoor kunnen de toeschouwers het verhaal intenser meebeleven en krijgt de muziek meer betekenis. Het LBE kiest voor een opzet met solisten, koor en orkest zoals de oude Bach dat ook deed. De solisten zingen mee in beide (klein bezette) koren. Met het eigen barokorkest staat het LBE garant voor een viertal uitvoeringen van formaat. Bijzondere uitvoeringen van Bachs grootste en meeslependste werk die u beslist niet mag missen!

Vriendin en ik hebben het verhaal inderdaad intens meebeleefd. Tot tranen toe.
Ik kan er wel vier weblogpagina’s over schrijven. Goed idee. Doen we niet. Ga vooral zelf eens kijken bij het Luthers Bach Ensemble!