Vorige week las ik op het werk een column in het vakblad “Management Support” met als titel ‘Geluk zit in een klein hoekje’. Dat moet op mijn blog, dacht ik. Na even wat zoekwerk vond ik de website van de schrijfster, de column staat daar in z’n geheel op. Klik hier om de column te lezen >>>>
Je kunt van onze huidige situatie moeilijk zeggen dat we geluk hebben. Gerard de ziekte van Kahler en ik een kwetsbare gezondheid door mijn vaatziekte. We hebben geleerd dat de plannen die we maken zomaar niet door kunnen gaan door een ziekenhuisopname.
Dan is het extra belangrijk om de kleine geluksmomenten bewust te beleven.
Van één van onze dominees leerde ik ooit de Benedictijner regels.
Leef in het nu, kijk niet steeds naar wat geweest is of naar wat allemaal nog moet. Doe alles wat je doet met aandacht. Daarbij las ik het boek ‘Een levensregel voor beginners’ van Wil Derkse. Er staat een samenvatting van dat boek op internet >>>
Deze regels hebben mij destijds erg geholpen bij het aanvaarden van mijn hartproblemen en het vinden van een nieuw (lees rustiger) dagritme.
Vooral de aandacht voor het ‘nu’ en het ritme in de dag is van belang.
Sommige adviezen zijn heel duidelijk, bijvoorbeeld: niet mopperen. Mopperen is namelijk een manier om niet te (hoeven) luisteren. Het wordt door Benedictus ook als een grote zonde gezien. In een organisatie werkt mopperen ook als een langzaam en onderhuids werkend sociaal gif: het vertroebelt visie, tapt energie af en tast het hart aan. Dit geldt zowel voor inwendig als voor uitwendig mopperen. Het tegengif tegen mopperen is blijmoedigheid, door Van Dale beschreven als “opgeruimd van geest, opgewekt en leed en tegenspoed aanvaardend.
Tot zover de theorie. Natuurlijk ben ik geen heilige. Ik loop echt wel eens te stressen, ben soms met mijn hoofd al bij ‘vanmiddag’ als ‘vanmorgen’ nog moet beginnen, ik val af en toe uit tegen mensen, ik mopper en ik zie het ook wel eens even niet zitten.
Maar de column over geluk en de regels van Benedictus zijn helpend.
Je kunt iedere dag opnieuw beginnen en herhaling is de kracht van de reclame.
Blijven oefenen dus.
Geef een reactie