Gisteren schreef ik over de grafstenen in de Catharinakerk. Vandaag stond ik in de Grote Kerk in Zwolle.
Met mijn schoonzus bezocht ik deze stad: onze mannen zijn broers en zij houden allebei niet erg van musea en stadswandelingen. Wij wel.
Daarom gaan we één dag per jaar ons hart ophalen in een oude stad. Vandaag bezochten we Zwolle: eerst koffie, shoppen & een lunch en voor vanmiddag hadden we via internet een stadswandeling besproken. Twee uur wandelden we mee met een gids langs oude kerken, kenmerkende gebouwen uit de tijd dat Zwolle een belangrijke Hanzestad was en een stuk stadsmuur met een gave poort.
We hebben genoten. We leerden dat de grote bloei van de Hanzesteden in de 14e en 15e eeuw was, dus nog vóór de Gouden Eeuw, toen bijvoorbeeld een stad als Amsterdam een rijke stad werd.
Eén van de mooiste monumenten vond ik de Sassenpoort. Hierbij vertelde de gids dat dit één van de vier grote poorten was, maar dat er ook talloze kleine poortjes waren waardoor een specifieke handelswaar de stad in kon worden gebracht.
Achter zo’n klein poortje zat dan de betreffende gilde. Als voorbeeld noemde ze de pelsterpoort (pels=dierenhuid), waarachter de leerlooiers woonden die de huiden bewerkten. Zo had je ook een wijndragerspoortje. Op die manier was de stad in wijken verdeeld en in veel van die wijken droegen de straten nog steeds de oude gildenamen.
De gids nam ons o.a. mee naar de Waalse kerk. Na de reformatie was in Nederland boven de grote rivieren het katholicisme verboden, maar in Frankrijk waren de protestanten hun leven niet zeker. Een hele grote groep Franse protestanten vluchtte halverwege de 16e eeuw naar het Noorden. Ze werden Hugenoten genoemd. De groep die in Zwolle aankwam had naast hun schaarse bezittingen één kostbaar voorwerp bij zich: een grote bijbel. De vluchtelingen mochten van de Zwollenaren wel gebruik maken van een leegstaande katholieke kerk. De bewuste bijbel lag nog steeds op een lessenaar voor in die kerk, waar elke week nog Franstalige diensten worden gehouden.
Verder zagen we in Zwolle een kerk die in gebruik was als Japans restaurant, we namen een kijkje in de Peperbuskerk en we kregen dus een rondleiding in de Grote Kerk. Met de grafstenen in die kerk was iets aan de hand: tijdens de Franse revolutie hadden boze burgers in het kader van “vrijheid gelijkheid en broederschap” alle familiewapens van de grafstenen afgehakt. En tijdens de beeldenstorm had men alle katholieke beelden en versieringen uit de kerk gesloopt.
Toen moest ik even denken aan wat Maarten van Rossum, onpartijdig jurylid in de quiz ‘de slimste mens’ vorige week zei: “We hebben nu een grote mond over de vernielingen die IS aanricht, maar wij waren tijdens de beeldenstorm geen haar beter….”
Geef een reactie