Als ik thuis de lunch gebruik lees ik, al etend, de teksten op de verpakkingen van broodbeleg etc. Daar moet je niet te veel bij nadenken en dat doe ik meestal ook niet, want het is altijd baarlijke nonsens om de verkoop van het product te stimuleren.
Maar op het pak karnemelk staat een jaartal.
1872.
Mijn ‘ geschiedenis-genen’ worden getriggerd door jaartallen.
Wat was er dan in 1872?
Ik citeer: “Al sinds 1872 willen we elke dag bijdragen aan een goed gevoel. Samen met onze koeien natuurlijk.”
Dat geloof je toch niet? Wie gelooft dat nou!
In 1872 hadden ze toch nog nooit van ‘een goed gevoel’ gehoord….
En ‘onze koeien’ al helemaal niet.
Waarom zet je dit soort non-informatie op een pak karnemelk?
“Ja, maar dat moet je niet zo lezen” zei Carlijn.
Er staat eigenlijk: ‘Sinds 1872 bestaat onze melkfabriek en verdienen wij daar geld mee…’
Ja kind, zo is het inderdaad.
Er zou eigenlijk moeten staan: “Sinds 1872 bestaat onze melkfabriek en verdienen wij geld met melk die gegeven wordt door koeien van boeren wiens melk wij afnemen voor een minimum prijs. Wij maken vette winsten met luxe zuivelproducten waar onwetende consumenten te veel voor betalen omdat wij ze een rad voor de ogen draaien door in te spelen op hun goede gevoel.”
Steeds als ik die tekst met het jaartal zie denk ik: stom.
Ben ik nou de enige die het zo ervaart?
Bij die melkfabriek zitten dure reclamejongens die dit soort teksten bedenken. Wat mij betreft slaan ze de plank volledig mis. Hou daar eens mee op. Deze karnemelk kocht ik destijds niet vanwege de wervende teksten op het pak, maar omdat mijn moeder het heerlijke karnemelk vond.
Zet gewoon op het pak: lekkere romige karnemelk.
IJskoud de lekkerste.
Aanbevolen door oma Vrieswijk.
De pakken vliegen de winkel uit; mark my words.
Dick de Jong
Ronkende reclames dwingen je bijna tot cynisme. Zeker als het verdienmodel ter sprake komt. Dan is het oppassen geblazen. Straks krijg je nog een reclamerechercheur achter je aan vanwege die oh zo ware tekst die je schreef…