Op het bonnetje van het voet- en fietspontje over de IJssel stond: ‘Overdrijven is ons vak’.
Gistermorgen rond 11.00 uur stonden mijn broer en ik op dat pontje en lieten we ons overzetten naar Deventer.
Het doel van de dag was het Geert Groote museum.
Maar eerst moesten we koffie. Met iets lekkers.
We ploften neer in een gezellig hoekje in St. Maxime; relaxte Franse muziek op de achtergrond, fijn sfeertje.
Wij waren niet voor 12 uur bij grote Geert.

Geert Groote is geboren in 1340. Hij is de belangrijkste inwoner van Deventer uit de geschiedenis.
Hij is de zoon van een rijke handelaar en tevens burgemeester van de destijds machtige hanzestad.
De jongen is heel slim en gaat studeren aan de Parijse Universiteit Sorbonne en rondt meerdere studies af.
Hij wordt een belangrijk theoloog.
Voordat we de tentoonstelling bekeken zagen Henk en ik een film, waarin acteurs het leven van Geert Groote naspelen.

Afbeelding: Open Monumentendag Deventer

Hij wordt ernstig ziek en gaat twijfelen of hij het in zijn leven (rijk, verspillend, behorend bij de bovenste laag van de samenleving) wel goed heeft gedaan. Uiteindelijk overleeft hij de ziekte; daarna gaat hij steeds meer twijfelen, ook aan de katholieke kerk. Hij ziet dat de kerk zich verrijkt ten kosten van de armen. Die hebben eigenlijk niks aan de kerk; ze krijgen ook niks van de mis mee omdat die in het Latijn is.
Geert Groote gaat zijn preken/missen in het Nederlands houden, net als Luther en Calvijn vele jaren later.
Hij schrijft een pamflet; daarmee probeert hij de kerkleiders de ogen te openen voor de misstanden binnen de kerk en hij sticht de geloofsgemeenschap ‘Broeders en zusters van het gemeene leven’. Dat alles leidt tot hevige kritiek op hem.
Uiteindelijk wordt hem door de bisschop de mond gesnoerd.
Maar intussen ontstaan er in Nederland en ver buiten onze landsgrenzen geloofsgemeenschappen die zijn gestoeld zijn op de Moderne Devotie, waar Geert Groote grondlegger van is.
Hij overleed in 1384, nog maar 44 jaar.
Hierbij een link naar de website van het Geert Groote museum.

Tijdens de film zat ik een meter van de vitrine af, waarin een replica van de schedel van Geert te zien is en een levensechte weergave van zijn hoofd. Af en toe keek ik even naar rechts…..gek idee: iemand uit de 14e eeuw zo dichtbij je.
In de kelder van het gebouw bezochten we tenslotte de tentoonstelling  ‘de kloof’.
Geert Groote kwam op voor de mensen die niet meeprofiteerden van de welvaart die de Hanze bracht. Deze expositie vertelt over de kloven in de samenleving die er in de Hanzetijd bestonden en hoe die waren ontstaan: tussen arm en rijk, tussen macht en onmacht, tussen theoretisch en praktisch opgeleid, tussen gezond en minder gezond en tussen man en vrouw.
En daarmee wordt het verhaal van Geert ook het verhaal van onze maatschappij: theoretisch versus praktisch opgeleiden, migranten en gevestigden en niet te vergeten de digitale kloof: bijna de helft van onze maatschappij kan zich niet goed redden met apps, inlogpagina’s en internet.

Toen was de dag nog maar half om….morgen deel 2 van de Brus-dag.

Op Instagram vind je een foto van de vitrinekast met het hoofd én de schedel van Geert.