een alternatief voor 'de waan van de dag'

12 september: Onmisbaar.

Soms is de waarde van de dag iets kleins.
Een collega-casemanager had een digitaal bestand gekregen van een mantelzorger van een cliënt.
Het was een foto van een machtigingsformulier met een handtekening dat nodig was voor een indicatiestelling; dat moest in het digitale cliëntendossier worden opgenomen.
In het mailtje aan ons secretariaat stond: ‘Dit heb ik gekregen en ik kan er niks mee, ik krijg het niet in het dossier. Weten jullie hoe dit moet?”

Nou nee, ik eigenlijk ook niet. Je kunt geen afbeeldingen uploaden in het cliëntendossier.
Maar ik kwam er wel uit: de afbeelding kopiëren naar een Word-document, die afdrukken, dan scannen en daar PDF van maken. Die kun je dan uploaden.
Toen ik de casemanager hierover een berichtje stuurde, kreeg ik een enthousiaste reactie terug:
“Bedankt! Jullie zijn onmisbaar!”

Kijk.
Dat horen we graag.
Dat toeteren we dan ook graag uit over de afdeling, dus ik printte de reactie uit, zette er een rode cirkel omheen met wat rode pijlen erbij en hing die aan het sleutelkastje.
Een compliment is verbale zonneschijn: mijn waarde van die dag!

Vorige

11 september: De lange dame

Volgende

13 september: Spalink.

  1. anja

    Prachtige reactie van je collega! Het is helemaal niet zo moeilijk om een complimentje uit te delen, mensen vergeten het vaak, maar het kan iemands dag zoveel beter maken!

  2. Janny

    Het is zo fijn als mensen laten weten dat ze blij met je hulp zijn.
    Ik ben me daar steeds meer van bewust en doe het tegenwoordig steeds meer.
    Afhankelijk van de situatie kan dat een ‘dankjewel’ zijn of een uitgebreidere reactie.

    Praktische tip voor een volgende keer om een afbeelding in een pdf te krijgen. Heb je wel eens gedacht aan om de afbeelding te printen naar een pdf bestand.
    Daar heb je geen adobe license voor nodig. In plaats van een fysieke printer te kiezen, kies je ‘Microsoft print to pdf’.

  3. Willem

    Wat te denken van de caissières in de supermarkten?. Ze wensen je elke keer na afhandeling gewoontegetrouw “nog een prettige dag verder” en je ziet ze vaak verrast opkijken als je ze ook een prettige dag terugwenst en als het rustig is komt daar vaak nog een leuk gesprekje uit voort.
    Kleine moeite, groot effect zeg ik altijd maar en mijn ouders hebben me geleerd een ander net zo te behandelen als je zelf in een vergelijkbare situatie ook behandeld worden wilt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Type de getallen in cijfers in onderstaand vak * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén