Wij kijken niet veel televisie, maar wel genoeg om de laatste campagne van SIRE tegen te komen. Twee keer viel ik half in een filmpje dat me raakte, ondanks dat ik het maar gedeeltelijk had gezien. Je hoort iemand vertellen over zijn succesvolle baan en je ziet een intens trieste man uit het raam kijken. De stem houdt op met de successtory, je kijkt nog even naar de verdrietige figuur voor het raam en dan komt de tekst in beeld: ‘Voor wie doe jij het eigenlijk?’ Op een ander filmpje zie je drie vriendinnen bezig met foto’s maken en bezig met social media. Heel subtiel zie je tussen het drukke gebabbel door dat de dames lachen voor de camera, maar dat de gezichten weer uitglijden in negatieve smilies als ze de foto’s bekijken. Ook nu komt die tekst ‘Voor wie….’ weer in beeld.
“Wat is dit?” vroeg ik aan Gerard. Die wist het niet. Dus ik zocht ‘campagne SIRE’ op op internet en ik kwam op Voor wie.nl >>> Daar vond ik het antwoord op alle vragen die ik had. Als je op ‘ga verder’ klikt kun je kiezen uit vier mogelijkheden en elk van die mogelijkheden opent een pagina met heel veel kleine items om te lezen.
Als je op de laatste mogelijkheid ‘de campagne’ klikt kun je de drie filmpjes bekijken (even naar beneden scrollen). Je ziet de trieste man, de drie meisjes en ook een heel sneu vioolspelend jongetje met een snoevende vader. Daaronder kun je vier radio-commercials beluisteren: Botox, Druk-druk-druk, Meer-meer-meer en Selfies. Verder lees je hoe deze SIRE-campagne tot stand is gekomen. De commercial voor The Good Life Agency, gericht om gewone mensen succesvoller te laten lijken, bleek een door het reclamebureau N=5 ontwikkeld sociaal experiment te zijn voor deze campagne. Het doel van het experiment was om te kijken hoe ver mensen zouden gaan voor een succesvol(ler) imago, om zo een maatschappelijke debat los te maken. Dit werd in een speciaal item over het thema onthuld bij RTL Late Night door Humberto Tan, die ook in het complot zat.
Heb je tijd? Klik eens hier en daar wat aan op de site van SIRE, je zult versteld staan van wat je leest, het is werkelijk verbazingwekkend.
Eén zinnetje licht ik er uit: Geluk ontstaat pas op het moment dat er geen drang is om het heden te willen veranderen.
Voor wie doe jij het eigenlijk?
Geef een reactie