Op weg naar mijn werk loop ik altijd een minuut of 10 door de stad.
Langs kantoorpanden en door een nieuwbouwwijk uit de jaren 80.
De bomen lopen heel voorzichtig alweer een beetje uit en vanmorgen viel het me op hoe druk de vogels in de weer zijn.
Een paar kauwen vlogen druk heen en weer met bekken vol takjes, sprietjes en ander materiaal om hun nest te bouwen. Andere vogeltjes vlogen vliegensvlug achterelkaar aan, sprongen in de bomen van tak tot tak en dat allemaal met een lawaai alsof hun leven er van afhing.

"They are twitterpated!"

“They are twitterpated!”

Ieder jaar in dit jaargetijde moet ik dan aan de Disneyfilm Bambi denken.
De oude, wijze uil ontmoet na de winter de volwassen geworden dieren Bambi, Stampertje en Bloempje.
Ze zien vogeltjes dartelen en de uil constateert dat die ’twitterpated’ zijn. Daar is geen Nederlandse vertaling voor, het betekent zoiets als hoteldebotel, helemaal overspoeld door romantische gevoelens. Klik hier >>> voor het fragment waarin uil zijn uitleg geeft.

De drie jonge dieren vinden ’twitterpated’ maar raar en bezweren elkaar dat hun dat nooit zal overkomen. Klik hier >>> om te zien hoe dat afloopt.

Lente. Vogeltjes. Eitjes.
Gisteren hoorde ik van een internet-hype. Iemand had een kwarteleitje van Albert Heijn uitgebroed en het kuikentje dat daaruit kwam heeft nu zijn eigen You Tube-kanaal.
Klik hier >>> voor een kennismaking met kwartel-kuiken Albert en hier >>> voor alle andere filmpjes die al van Albert zijn gemaakt.
De ‘vader’ van Albert zegt er zelf over: “Ik vind het erg lastig dat dieren tegenwoordig als grondstof worden gezien, dus ik wilde met de filmpjes de schoonheid en de humor van de beesten laten zien. Dat Albert zich zou ontpoppen tot het beroemdste kwarteltje ter wereld, had ik natuurlijk niet verwacht.