Aan het begin van het nieuwe jaar begonnen we deze week ook met de nieuwe bijbelse dagkalender; iedere dag lezen we bij het avondeten een klein stukje uit de bijbel, met daarbij een korte overdenking. Die lezingen vallen samen met het rooster van PKN, zodat we ’s zondags vaak een viering hebben met één van lezingen van de afgelopen week.
Zaterdag 1 en zondag 2 januari lazen we niet; we aten iets gemakkelijks en het kwam er niet van.
Gisteravond na de zuurkoolstamppot namen we het nieuwe boekje in gebruik, het ging die avond over de 12-jarige Jezus in de tempel.
Mijn oog viel op de pagina van zondag de 2e.
Op die dag hadden we het verhaal van Simeon en Anna moeten lezen, die baby Jezus in hun armen houden.
Boven de overdenking stond: ‘De Simeon van de oude Rembrandt’.
Na het eten las ik die bladzijde alsnog.
Rembrandt schilderde Simeon meerdere keren.
In het stukje werd een verband gelegd tussen de oude Simeon en de oude Rembrandt.
Eén zin uit het verhaaltje bleef hangen:
…..Na Rembrandts dood vonden ze in zijn huis aan de Rozengracht nog een onaf doek……
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt.
Hoe ziet dat doek er dan uit?
Na wat speurwerk op internet kwam ik op een interessante website: ‘Man van Taal’ van Hans van der Gaarden.
Op het blog ‘Rembrandts Simeon’ uit 2015 werden al mijn vragen beantwoord.
Hierbij een link naar dat blog. met mooie afbeeldingen van Rembrandts schilderijen van Simeon.
Dit schrijft hij in de laatste alinea van zijn verhaal.
De catalogus vermeldt dat dit een onvoltooid schilderij is dat werd aangetroffen in Rembrandts atelier na zijn overlijden.
Maar dan toch wel van een voltooid leven.
Zo kun je sterven.
Het verhaal van Simeon en Anna ook lezen?
Hierbij een link naar Lukas 2 in de Basisbijbel on line.
Even doorscrollen naar vers 22.
Rembrandt kwam deze week ook nog voorbij in een actualiteitenrubriek.
Dit was het persbericht dat op 3 januari uitging:
“Het onderzoeksteam van Operatie Nachtwacht is erin geslaagd een extreem gedetailleerde foto van De Nachtwacht te maken. Deze afbeelding beslaat 717 gigapixels en is vanaf vandaag voor iedereen te zien op de website van het Rijksmuseum: rijksmuseum.nl/nachtwacht. Het is de grootste en meest gedetailleerde foto die ooit van een kunstwerk is gemaakt. De foto is vier keer zo scherp als de foto die het Rijksmuseum zo’n anderhalf jaar geleden publiceerde, waardoor je nog verder kunt inzoomen en minutieuze pigmentdeeltjes in de verf van De Nachtwacht haarscherp zichtbaar worden. De foto is gemaakt ten behoeve van het onderzoek van Operatie Nachtwacht.”
Klik op die link!
Met het plusje en het minnetje rechtsonderin kun je in- en uitzoomen op het schilderij.
Fascinerend wat je dan ziet.
Geef een reactie