Boodschappen doen. Niet mijn meest favoriete bezigheid, maar ook niet heel vervelend.
Wij leven hier in Nederland in grote luxe en over iedere week een kar vol boodschappen ophalen mag je niet zeuren en al helemaal niet negatief doen; wees blij dat het kan.
Maar……..soms slaat de ergernis toe.
Afgelopen donderdag begon het ’s morgens goed: in de Jumbo kwam ik ‘de baas’ meneer Jansema tegen, die ik bedankte voor de heerlijke Roderbollen/krentenwegges die we rondom de Rodermarkt gratis bij de boodschappen kregen. ‘Graag gedaan!’

Maar aan het eind kwam ik aan het zoeken.
‘Stroop’ stond er op mijn boodschappenlijstje.
Vroeger (een half jaar geleden)  stond dat bij de jam en de hagelslag, maar dat was veranderd. Het had een nieuwe plaats in de schappen gekregen en het stond volgens een allervriendelijkste medewerker nu op een logische plaats: bij het pannenkoekenmeel. Niet logisch als je stroop op je brood doet, maar ik kon er wel in meegaan. Vervolgens duurt het dan maanden voordat ik gewend ben aan die nieuwe plaats, te meer omdat de stroop op mijn boodschappenlijstje onderaan staat, aan het einde van mijn ‘winkelroute” (zie Boodschappen >>>).

Donderdagmorgen stond ik bij het pannenkoekenmeel te zoeken naar de stroop.
Het stond er niet.
Zou het misschien weer terug zijn op de oude plek?
Naar de schappen met hagelslag en honing. Nee.
Heb ik er misschien overheen gekeken?
Terug naar de pannenkoekenhoek. Niet.
Terug naar de broodbeleg-stelling. Ook niet.

Toevallig liep ik weer meneer Jansema tegen het lijf.
Spreek ik anders nooit, nu twee keer op één dag.
“Meneer Jansema? Waar staat tegenwoordig de stroop?”
“Ja, dat is veranderd, die staat nu bij de suiker.”
(…..)
Op de puntjes mag je zelf invullen wat ik dacht.
Maar dat zei ik niet. “Waarom plagen jullie de klanten zo?” vroeg ik.
Het kwam van het hoofdkantoor van de Jumbo.
Daar zitten mensen achter hun bureau te bedenken wat handig is voor de klanten.
Meneer Jansema kan daar zelf weinig aan doen, hij heeft zich te houden aan de landelijke richtlijnen op dit gebied.

Ik hoop dat dit blog via via terecht komt bij het hoofdkantoor van de Jumbo.
Deze klant zou heel graag willen dat de dingen op hun vaste plaats staan, dat maakt boodschappen doen een stuk aantrekkelijker.
Ordnung muss sein.