een alternatief voor 'de waan van de dag'

5 juli: “Hier stonden ze…..”

In 2023 deden we als Havenstappers een stadswandeling in de stad Groningen; daarover schreef ik destijds het blog ‘Filistijnen in de bus‘.
Tijdens die stadswandeling liep ik een tijdje naast Gerrit Alssema, die mij vertelde dat hij zijn familiegeschiedenis had uitgeplozen en dat hij nu wist dat zijn voorvaderen in Groningen hadden gewoond. Hij wist zelfs waar. “Ik nodig je hierbij uit voor een privé-stadswandeling, dan laat ik je zien wat ik heb ontdekt.”
Dit voorjaar kreeg ik van hem het boek ‘Een stap verder terug’ dat hij zelf heeft geschreven over zijn familie en we maakte een afspraak voor vrijdag 4 juli; gistermiddag rond 13.00 uur werd ik van huis opgehaald.

We begonnen de wandeling in de Martinikerk. “Ik neem je mee naar de 18e eeuw. In februari 1746 gaan Jan van Alsema en Nisiena Voskuil naar de Martinikerk om hun zoon Hindrik Rudolf te laten dopen. Hier stonden ze…..”
Hij vertelt dat hun zoon in 2020 in deze zelfde kerk getrouwd is en laat zien waar ze met de familie zaten.

….. hier stond de Poelepoort…..

De hele wandeling is een aangename combinatie van verhalen over familieleden en over de geschiedenis van de stad.
Na ons bezoek aan de Martinikerk lopen we door de straat die vroeger ‘Achter de muur’ heette, die als een soort ringweg om de hele oude binnenstad heenliep achter de stadsmuur langs.
Bij de Poelestraat laat Gerrit aan de hand van een oude tekening zien waar de Poelepoort heeft gestaan en komen we achter het Pepergasthuis langs. Daar is nog een heel klein stukje van de middeleeuwse stadsmuur te zien.

Nou ken ik de stad Groningen toch redelijk goed en toch heb ik gistermiddag weer veel nieuws gezien en geleerd: ik keek nu met de ogen van Gerrit en zijn familiegeschiedenis.
Naar het Schuitendiep, waar ‘daar in de verte buiten het kleine poortje’ vroeger de molen stond waar één van zijn voorvaderen werkte; waar de stukken land lagen die in het bezit waren van zijn familie.
Naar het pand tegenover C&A waar nu “H&M” zit, waar Jan en Nisiena woonden. “Van hieruit liepen ze met hun kind naar de kerk voor de doop”.
Onderweg kwamen we nog langs de Jozefkerk, waar ik natuurlijk even naar binnen wilde.
Daar hoorden we het verhaal van de wijding van deze kerk, gewijd aan Sint Jozef, die altijd wordt afgebeeld met een bloeiende staf.
“Daaraan kon Maria zien dat hij de ‘ware Jozef’ was….”

Tijdens de wandeling merkte Gerrit op dat de stad in 1746 nog helemaal niet zo groot was en we filosofeerden nog even over de straten: zouden er steentjes in hebben gelegen?
Of waren het nog zandwegen? En waarom heet het daar eigenlijk Herestraat? Is dat omdat er zoveel hoge heren aan woonden? Of had het te maken met het leger/het heer, dat over die weg optrok tegen de vijand? De middag was mij eigenlijk te kort, maar dat vonden mijn voeten niet. En mijn hoofd ook niet. Maar wát een leuke middag had ik met (de familie van) Gerrit!

Vorige

4 juli: De hotspot & het kanaal.

Volgende

6 juli: “BIN IE NOU EEN WANINGE OF NIET….!?!?!”

  1. Ada

    Via Gerrit kreeg ik het antwoord op de vraag over de Hereweg: hierbij een link naar het artikel ‘Haren; een rijke geschiedenis’ op de website Verhalen van Groningen:
    https://www.deverhalenvangroningen.nl/alle-verhalen/haren-een-rijke-geschiedenis

  2. Ada

    Ook op de vraag hoe de straten in Groningen er in de 18e eeuw bij lagen heeft Gerrit het antwoord gevonden.
    “In de 18e eeuw bestond de bestrating in Groningen voornamelijk uit klinkers, ook wel kinderkoppen of veldkeien genoemd, en natuursteen tegels, vaak gelegd in straatverbanden. Deze materialen waren gebruikelijk in steden en dorpen uit die tijd en werden gebruikt om wegen, pleinen en straten te verharden.
    Hier is een nadere uitleg:
    Klinkers (kinderkoppen/veldkeien):
    Dit waren kleine, onregelmatige stenen die vaak lokaal werden gewonnen. Ze werden in een patroon gelegd om een stevige en duurzame ondergrond te creëren. De klinkers zorgden voor een ruwe, maar toch redelijk vlakke ondergrond, wat belangrijk was voor paardenwagens en andere voertuigen.
    Natuursteen tegels:
    Grotere, rechthoekige of vierkante tegels van natuursteen werden ook gebruikt, vooral op pleinen en in straten waar een meer representatieve uitstraling gewenst was. Deze tegels werden vaak in een regelmatig patroon gelegd.
    Straatverbanden:
    De stenen en tegels werden gelegd in verschillende patronen, ook wel straatverbanden genoemd. Deze verbanden droegen bij aan de stabiliteit en uitstraling van de bestrating.
    Naast deze veelvoorkomende materialen en patronen, kan de bestrating in Groningen in de 18e eeuw ook variëren afhankelijk van de specifieke locatie binnen de stad. Op drukkere plekken of belangrijke wegen kon de bestrating robuuster en duurzamer zijn, terwijl in rustigere straten en gangen wellicht wat minder hoogwaardige materialen werden gebruikt.”
    Gerrit houdt er niet van als vragen onbeantwoord blijven….. Dank! Ada

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Type de getallen in cijfers in onderstaand vak * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén