De waarde van de dag

een alternatief voor 'de waan van de dag'

18 juni: Jasmijn, peren en appels.

Gisteren schreef ik al over onze jasmijn.
Meestal geeft hij net dat beetje schaduw dat je nodig hebt om niet in de felle zon te zitten, maar om deze tijd van het jaar is hij op z’n mooist.
Hij heeft momenteel mooie, witte bloemen en er hangt een mysterieuze, zoete geur omheen. Heerlijk. Als er een windvlaag doorheen waait lijkt het wel of het sneeuwt….

De bloesem van onze fruitbomen heeft dit jaar de voorjaarsnachtvorsten overleefd en aan de bomen zitten piepkleine peertjes en appeltjes.
“Dat wordt nog wat!” roept Gerard hoopvol.

Voor mijn geestesoog verschijnen schilmesjes en bakken vol appels en peren.
Ik hoop het.
Want dan hebben we dit najaar heerlijke stoofpeertjes en appelmoes!

Reageren

17 juni: Afwisseling van spijs….

Gistermorgen ging in onze PKN-gemeente een gastpredikant voor: ds. van der Sleen uit Surhuisterveen.
Dit is altijd even wennen, ook gistermorgen weer.
“Onze hulp is in de naam van de Heer” begon de voorganger en de gemeente viel in “die hemel en aarde gemaakt heeft…..”, maar het was geenszins de bedoeling dat de gemeente iets zei; de predikant sprak votum en groet zelf uit.

Verder zongen we 3 (!) psalmen en twee liederen uit het Evangelisch Liedboek.
Als ik zeg dat deze dominee van een andere signatuur is dan wij in Roden gewend zijn dan zeg ik daarmee volgens mij niks geks.
Mijn vader leerde ons vroeger al dat je het niet altijd eens hoefde te zijn met wat de dominee zei, omdat die zijn eigen mening over iets verkondigde en je kunt immers van mening verschillen.
Daarbij ging het vaak om dingen die in mijn vaders ogen veel te modern waren, terwijl het gistermorgen meer zo was dat we voor wat betreft de inhoud terug gingen in de tijd.

Na de viering sprak ik een aantal mensen die het heel verfrissend vonden om eens een heel ander geluid te horen. “Ik mag hier wel graag naor luusteren, heur!”.
En zo beleeft ieder zo’n viering op zijn eigen manier; afwisseling van spijs doet eten.

Tijdens de collecte speelde Erwin Wiersinga virtuoos op het orgel.
Een regen van noten daalde op ons neer, prachtig was het.
Maar het wil er bij mij niet in dat zo’n ingewikkeld stuk precies is afgelopen als de collectezakjes op de avondmaalstafel worden neergelegd; ik ken het stuk niet, maar volgens mij ‘draaide hij er eind aan’.
En het is niet eens een draaiorgel.

Na de viering zat ik met Gerard aan de koffie.
We zaten achter het huis naast de geurende jasmijn.
De mussen die bij ons in de heg nestelen hipten van tak naar tak.
Het deed mij denken aan de preek; ‘de mus, de zwaluw vindt een woning’.
Want je kunt van mening verschillen over de woningen in het huis van de Vader, het gegeven blijft dat er heel veel ruimte is in dat huis.
Ook voor de onooglijke mus en de ’troep-makende’ zwaluw.

Reageren

16 juni: De wijk de wereld – Korrewegwijk.

Verzamelen voor de Stadsschouwburg,

Dochter Carlijn woont in de stad Groningen in een appartement aan het Van Starkenborgkanaal (zie het filmpje uit mijn vorige blog).
De wijk waar ze in woont heet ‘de Korrewegwijk’ en gisteravond was er in de Stadsschouwburg in Groningen een theaterprogramma waarin die wijk centraal stond.
Gemaakt door mensen uit de Korrewegwijk. Dit was al de vierde voorstelling deze week, stuk voor stuk uitverkocht.

We hadden kaarten voor ons hele gezin, aangevuld met Sam, vriend van de familie.
We verzamelden op het plein voor de Stadsschouwburg en wisselden even wat wetenswaardigheden uit. “We gaan dit jaar naar Lubeck” vertelde ik over onze vakantie.
“O leuk! Waar ga je die show zien?” Sam dacht Lubach. “O. Stad in Noord Duitsland…..?”
Kortom: het was weer als vanouds.

Wij werden aangesproken door DWDW-gids Chris: hij ging een groep begeleiden op hun reis door het theater en we mochten bij hem aansluiten.
Het publiek zat niet in de zaal en de artiesten stonden niet op het podium.
We begonnen de avond zittend op het podium met alle groepen.
Het toneel was de zaal; als je de Stadsschouwburg kent, dan weet je dat er aan de zijkanten van die mooie balkons zijn. Die waren ingericht als ‘kamers met ramen’ waarvoor mensen stonden die bewoners uitbeeldden. Daarna zagen we oude beelden van de Korrewegwijk en werd met een dans uitgebeeld hoe de wijk in de loop der jaren veranderd was.
Toen gingen de groepen apart op pad. Het voert te ver om alles te benoemen wat we hebben gezien, ik haal de dingen die mij het meest aanspraken even voor het voetlicht.

“Hoe de wereld soms te groot kan zijn – de verhalen achter gesloten gordijnen”.
Ook nu zaten wij weer op het podium en liet men op de balkons en in een ‘appartement’ midden in de zaal zien hoe eenzaam, angstig en alleen je soms kunt zijn in een drukke wijk

Portret van een demente oudere.

in een stad. Ik werd geraakt door Timen. Dat komt omdat Timen vertelde dat hij in het Hamrikheem woont. Het Hamrikheem staat in de Korrewegwijk en is onderdeel van de afdeling waar ik voor werk, ik schreef er in 2016 een blog >>> over. Timen belde met ‘zien mamme’ en ontroerde door zijn kwetsbaarheid te laten zien.

We zagen werken van twee studente’s die een poosje hadden meegelopen op een afdeling met demente ouderen.
We genoten van de verhalen van een medewerkster van het Floreshuis >>> die zo blij was dat klanten nu konden pinnen, dat ze zich bijna niet kon voorstellen dat iemand nog contant wilde betalen. Of dat iemand vegetarische kippensoep wilde. Kippensoep ZONDER KIP!

Aierboale

We kregen een kwart eierbal tijdens een cabaretvoorstelling over Cafétaria Koning, een familiebedrijf dat al 70 jaar een begrip is in de Korrewegwijk. Eén van de stamgasten leerde ons zelfs de Groningse uitspraak van de befaamde, prijswinnende ‘aierbaole’.

We kwamen al reizend met Chris in alle uithoeken van de Stadsschouwburg. In de orkestbak bijvoorbeeld hadden kinderen uit de wijk hun dromen verbeeld, op de plek waar we anders in de pauze een kop koffie drinken hoorden we nu een prachtig gedicht van een psychisch kwetsbare vrouw  (met hulphond Flip) en we maakten in de catacomben kennis met de ‘nieuwe buurjongen’ Aeham, die uit Syrië komt.

Hulphond Flip: was ‘in dienst’ dus we mochten hem niet aaien.

Hij verzorgde een korte solovoorstelling waarin alle aspecten van zijn leven aan de orde kwamen. Onthutsend, onderhoudend en ontroerend.
Net als over Carlijn heeft Albert ook een video gemaakt van Aeham.
Hierbij een link naar die video >>>.

Maar wij kwamen natuurlijk voor Carlijn.
Die zong in de Korrewegwijk-band en daarmee werd de voorstelling afgesloten.

Carlijn vertelde na afloop dat deze voorstelling heeft opgeleverd dat de bewoners van de wijk elkaar beter hebben leren kennen. Er is verbinding ontstaan en dat was gisteravond goed te merken: er was zelfs een Korrewegwijk-koor dat flash-mob-achtig begon te zingen tussen het publiek!
Mensen: wat een mooie theateravond was het. Heel afwisselend met een lach en en traan en minstens 5000 stappen.

Wij kwamen voor Carlijn….

Gerard ging voor mij tijdens de afterparty water halen, maar kwam terug met witte wijn.
“Water is wijn geworden!” riep ik tegen Sam “Net als op de bruiloft in Kana!”
Sam had geen idee wat ik bedoelde.
Als vanouds dus.

Tenslotte: vandaag ga ik ruimschoots over mijn eigen limiet van 500 woorden per dag; en dan heb ik nog niet eens alles genoemd……

Reageren

13 juni: Reces even onderbroken – Albert ontmoet Carlijn

Het Pinksterreces is nog niet voorbij, maar ik deel even iets leuks: dochter Carlijn doet dit weekend mee aan het theaterprogramma ‘Wijk de wereld’ in Groningen.
Dit jaar wordt dat verzorgd door inwoners van de Korrewegwijk. Meer info? Zie >>>.

Voorafgaand werd ze geïnterviewd door Albert.
Klik hier voor het filmpje: Albert ontmoet Carlijn. >>>.

Moeders is gewoon trots.

Reageren

11 juni: Pinkster-reces.

Iedere dag staat er een nieuw blog op deze website. Meestal schrijf ik die een dag van te voren en ik heb een ‘voorraadje’ concepten waar ik uit kan putten als ik wat krap in mijn tijd zit.

Maar het voorraadje is even op en vandaag én morgen moet ik werken; dan schiet er geen tijd over om lekker te schrijven. En zoals ik al eerder schreef: zodra ik het gevoel heb dat het dagelijkse blog me op de nek gaat zitten moet ik even afstand nemen.  Dat moet ik dan wel aankondigen, anders maken vaste lezers zich zorgen. Een mens kan zomaar in het ziekenhuis belanden, niet waar?

Geen zorgen dus.
Ik ben even een paar dagen off-line: werken, huishouden én een nieuw voorraadje aanleggen.

Reageren

10 juni: Een vogelnest in je haar?

Iedere dag lees ik het blaadje van onze scheurkalender.
(Welke scheurkalender? Lees het blog van 29 maart ‘Wat kan ik daar nou aan doen?’>>>)
Op vrijdag 7 juni stond er op de voorkant:
Je kunt niet tegengaan dat vogels van verdriet komen overvliegen, maar je kunt wel voorkomen dat ze nesten in je haar maken.”
‘Chinees spreekwoord’ stond er onder.

Op de achterkant stond een opsomming van levenstips:
– Volg je passies.
– Blijf bescheiden.
– Accepteer mislukkingen er leer eruit.
– Wees dankbaar voor alles wat je ontvangt.
– Doe enkel beloften die je wilt/kunt nakomen.
– Heb lief.
– Besef dat tijd je kostbaarste bezit is.
– Vraag je regelmatig af wat je voor anderen kunt betekenen.
– Verken de wereld; ook rondom je huis kan die fascinerend zijn.
– Leer de schoonheid zien van de zonsopgang en de zonsondergang.
– Doe mee in de maatschappij; zet je voordeur open.
– Zorg ervoor dat je positieve gedachten hebt, want ‘wij worden wat wij denken’.
– Geef aandacht aan de plek waarnaar je wilt terugkeren.
– Leer van je ‘katers’.
– Doe wat je doet met aandacht en werk goed.
– Ga regelmatig zitten met je gezicht in de zon.

Een boodschappenbriefje van dingen die je nodig hebt om er voor te zorgen dat vogels van verdriet geen nesten maken in je haar.

Reageren

9 juni: Wat muziek met mensen doet.

Op deze eerste Pinksterdag werkten we met de Cantorij Roden mee aan de viering van vanmorgen in Op de Helte.
We hadden het er maar druk mee in de weken in de aanloop naar dit Pinksterfeest.
We zongen meer dan tien liederen, die we niet allemaal goed kenden en we moesten alle zeilen bij zetten om alles ‘goed onder elkaar’ te krijgen. Daar kwam bij dat niet alle leden aanwezig waren (vakantie, familiebezoek, andere drukte), zodat we deze week een extra repetitie nodig hadden om de puntjes op de i te zetten.

Geen straf, hoor! Op dinsdagavond zongen we vlak voor de koffiepauze “Kom laat ons deze dag…” (Lied 672, melodie J.S. Bach, vertaling Jan Wit). Mijn buurvrouw-alt zong het van harte mee en zei daarna stralend: “Dit lied heb ik voor het eerst gezongen in 1946, toen was ik tien! Dat was in Musis Sacrum in Arnhem. Dit was toen hele nieuwe kerkmuziek en we zongen het uitbundig met een volle kerk, ik kan het me nog zo goed herinneren.” Ze vertelde dat ze als kind de oorlog had meegemaakt in Zeeland en dat ze die Pinksterdag bij haar oom in Arnhem was. Het had heel veel indruk op haar gemaakt en bij het zingen van dit lied kwam alles even weer boven.

Wat kan ik genieten van zo’n verhaal.
Een verhaal over wat muziek met mensen doet.
Vanmorgen stonden we met onze cantorij in afgeslankte vorm ontzettend ons best te doen.  De sopranen zongen bij één lied de bovenstem, maar toen we dat oefenden met een lege kerk kwam het wat ielig over. Dirigent Ubo stak ze een hart onder de riem. “Sopranen: niet zo moelijk kijken! Dan zing je ook moeilijk. Blij kijken, lachen: dan gaat het een stuk beter!” Was ook zo. Op het ‘moment surprème’ zongen ze prachtig over de gemeente heen.

Vanmorgen werd ik geraakt door het Taizé-lied ‘Veni sancte Spiritus’, (Kom heilige geest).
We zongen dit vierstemmig met de cantorij tijdens het avondmaal. Dat duurt altijd lang, dus we zongen het best vaak. Toen bijna iedereen brood en wijn had gehad draaide dirigent Ubo zich om naar de gemeente, die toen ook mee ging zingen.
Het voelde voor mij op dat moment of de Geest ook mee ging doen; samen met zoveel mensen toch intogen dit lied zingen.
Dat is wat muziek met mensen doet; in ieder geval met deze mens.
Zoals al zo vaak bepaalde ook vandaag de muziek weer de waarde van mijn dag.

Niet bekend met dit lied?
Klik hier >>> voor een uitvoering op YouTube.

Reageren

8 juni: Hoe zou ’t met Rosa zijn?

Maandagmiddag hoorde ik op het nieuws dat Martine Bijl was overleden.
Die avond kwam ze regelmatig voorbij in verschillende televisie-items; vooral haar veelzijdigheid werd geroemd.
Gisteravond keken naar een eerbetoon aan haar; een overzicht van wat ze zoal had gedaan op de Nederlandse televisie.
Van de serie ‘het Zonnetje in huis’ hebben wij destijds in ons gezin geen aflevering gemist.
We hebben er met elkaar van genoten en er komen nog regelmatig quotes in onze gesprekken voorbij.

Ik vond dat ze het typetje Agnes de Boer fantastisch neerzette.
Agnes was een verslaggeefster van de roddelpers en Martine Bijl gaf haar vilein gestalte.  Klik hier voor een video op YouTube >>>, waarin Agnes Martine interviewt.
Maar wat ik echt mooi vond was het liedje ‘Hoe zou ’t met Rosa zijn’.
Ze speelt een boerin die met haar man op wintersport gaat, maar ze kan er niet van genieten. Ze moet steeds maar denken aan de koeien op de boerderij thuis.  Het komt uit 1980, het jaar waarin ik in de familie Waninge kwam. Wat Martine bezingt zag ik terug in mijn schoonmoeder.  Niet dat die op wintersport ging hoor; mijn schoonouders gingen nooit op vakantie.  Legendarisch is de vraag van Gerard oudste broer Henk. Gerard en ik gingen twee weken op vakantie in een tent en Henk vroeg : “Maor wat doe’j  dan de hiele dag!? Later heeft Gerard hier wel eens over gezegd dat hij vakantie vieren echt heeft moeten leren.

“Wat moet’n boer’n mens’n op die latt’n in Tirol….”

Eerst vond ik het bijzonder grappig,  later keek en luisterde ik er naar met andere ogen en oren, want ik maakte door mijn verkering met  Gerard kennis met een boerenfamilie en ondervond hoe het was.  Mijn eerste vakantie met Gerard eindigde een paar dagen eerder dan gepland omdat hij heimwee had naar de boerderij.  Hij verzorgde destijds de varkens en hij miste het.  Hij maakte zich zorgen of zijn ouder wordende ouders het wel aankonden en wilde gewoon graag weer naar huis.

In het lied van Martine wordt het zo mooi verwoord:  De boerin doet echt wel haar best,  maar ze is met haar hoofd in Roodeschool. Zorg voor levende have houdt nooit op.  Als men  niet bekend is met het boerenbedrijf wordt er vaak op een laatdunkende manier over gesproken.  Discriminerend soms.  Martine Bijl zet met haar lied over de boerin uit Rodeschool een liefdevolle vrouw neer,  die haar man zijn wintersport gunt,  maar ondertussen ongerust is over de toestand van haar koeien.

Kijk en luister nog eens naar het lied: hierbij een link naar een YouTube-video>>>
De tekst is droogkomisch: “Ik vond het zo bezoop’n, zo zinloos as die man daar in dat rare stoeltje hing…..”

Reageren

7 juni: Grensmarkt in Dinxperlo.

…. slagboom altied umhoog….

Op Hemelvaortsdag was d’r  een grensmarkt in Dinxperlo. Dat lig vlak bij Aalten dus daor gungen wij hen met mekaar. Dinxperlo vormt samen met Süderwick een tweelingdörp op de Nederlands-Duutse grens (meer info? zie >>>). Vroeger was daor een douanepost; de slagboom en de borden staot d’r nog. (Op de foto de twee plaotsnaomborden, grensborden en de slagboom die altied umhoog stiet).
Inmiddels loopt Nederlanders en Duutsers vrolijk deur mekaar hen, maor dat was vrogger wel aans. In het Grenslandmuseum ku’j trechte veur alle verhaolen over smokkelen en smokkelroutes. Daor was ik aans netuurlijk wel eem binnen gaon kieken, maor net as op Lanzarote waren d’r niet meer belangstellenden in de groep. Bij de karke stunnen twee hiele olle stienen grenspaolen die bewaard bint bleven, daor he’k nog wel een foto van maakt.

Het was met recht een grensmarkt: de bezuukers weuden tweetalig benaderd.
Cafetaria/Imbiss.
Sokken/Strumpfen.
Kopje koffie/Tasse Kaffee.
Wij boemelden gezellig over de markt; het was net de Rodermarkt maor dan zunder peerdestront.
Wij zöchten een terrassie in de luwte van de markt en geneuten van de verschillende vormen van Nederlands en Duuts die wij um oons hen heurden. En wij preuten ok met mekaar vanzölfs.

In oonze vriendengroep praot wij altied Drents met mekaar.
Sinet, Drentse met  Rotterdamse roots, prat het niet maor verstiet het wel.
Zo nou en dan gooit ze d’r wat dialect tussendeur.
“Kaort of gien kaort: wij gaot d’r hen!”
‘Mmmmhaaaammmmhaaaa…HIETE”
“Dan gaot wij stiengrillen op ’t hunebed”.

Soms wordt het een mengelmoesie, net as in Dinxperloo.
De heren drunken ’s aomnds een glassie Berenburg.
In zu’n blokhut staot vaak maor twee borrelglassies, dus d’r weur nog wat uut de aandere blokhut haalt.
Maor dat was een hiel ander glassie: slank, op een pootie en wat wieder an de bovenkaante, terwijl die aandere glassies een dikke bodem hadden en helemaol recht waren.
“Giet daor niet veul minder in?” vreugen de mannen zich of.
(Daor haar iene in’t verleden namelijk niet zukke goeie ervarings met, maor daor zal ik verder niet over uutweiden.)
Dat mus netuurlijk uutprebeerd worden.
D’r gung net zoveul in, maor de hand waormet het overschunken weur was kennelijk niet zo vaste, want d’r gobbelde wat over de rand.
“Eee jong, wat zit ie ja te motten!” reup iene, waorop Sinet zee: “Heb je weer gemot?”
Dat klinkt dan biezunder komisch, umdat het een samenvoeging is van ‘He’j weer mot?’ en ‘Heb je weer gemorst?’
De tweetaligheid in oonze vriendengroep is vermakelijk en zo nou en dan lacht wij d’r smakelijk um. A’j mekaar maor verstaot; taol is communicatie.
En communiceren hebt wij in het hemelvaortsweekend genog daon.

Reageren

6 juni: Save the last dance for me.

Wie kent het niet.
“So darling, save the last dance for me..”‘
Vandaag had ik mijn vrije dag en kon ik onder het soppen en schoonmaken lekker luisteren naar de Arbeidsvitaminen.
Hans Schiffers draaide de eerste versie van dit lied uit 1960 van The Drifters.
Hierbij een link naar die uitvoering op YouTube >>>>.

Schiffers vertelde dat het lied is geschreven door Doc Pomus.
Volgens de overlevering gaat het lied over de bruiloft van deze songwriter; hij was vanwege polio aan een rolstoel gebonden, terwijl zijn aanstaande vrouw Willi Burke naast actrice ook danseres was. Zij danste met nogal wat bruiloftgasten, maar de laatste dans was toch voor hem. De eersten die het opnamen waren The Drifters. Al snel kwamen de eerste covers van van o.a. Paul Anka, Cliff Richards en in Nederland van The Blue Diamonds en The Cats.
Inmiddels is het een evergreen geworden en kunnen we het allemaal meezingen.

Er zijn dus heel veel uitvoeringen, ook in het Nederlands, maar die van The Drifters blijf ik toch de mooiste vinden.
Er is één cover die ik ook prachtig vind; een Franse versie met de titel “Garde bien, la  dernière danse pour moi” van Dalida.
Hierbij een link naar de zwart-wit video met haar uitvoering deze evergreen >>>

Reageren

Pagina 228 van 395

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén